Mikä on munalukko? Mistä tuo nimitys tulee? Onko eläimen munalla jotain tekemistä asian kanssa?

Kysytty

Mikä on munalukko? Mistä tuo nimitys tulee? Onko eläimen munalla jotain tekemistä asian kanssa?

Vastaus

Vastattu

Muna- eli riippulukkoja on eri muotoisia. Olisikohan lukon muoto antanut nimen munalukolle? Alfred Kolehmaisen Lukkoperinne-kirjakaan ei anna tähän suoraan vastausta. Suomen kielen sanakirjoissakaan ei sanan alkuperää selvitetä.