Otsikko
Mikä on Monrepos-puiston pinta-ala ? (ennen sotaa/sodan jälkeen)

Kysytty

Mikä on Monrepos-puiston pinta-ala ? (ennen sotaa/sodan jälkeen)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monrepos-puistosta löytyy tietoa Pro Monrepos yhdistyksen kotisivulta http://www.promonrepos.fi

Monrepos oli Ruotsin vallan aikana Lill Ladugård niminen kruununtila, jonka pinta-ala oli 1800 ha. Vuonna 1869-1919 tilan omisti Paul Nicolay, joka myi tilasta 322 ha Viipurin kaupungille. Monrepos oli säätyperintötila, jota ei voinut jakaa eikä omaisuutta lahjoittaa. Sodan jälkeen alue säilyi Neuvostoliitossa Park Kalinin nimisenä puistona.