Mikä on modernismin vaikutusalue?

Kysytty

Mikä on modernismin vaikutusalue?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Modernismi isminä, aatesuuntana, tarkoittaa 1800-luvun lopulla ja1900-luvun alkupuolella alkaneita eri suuntauksia kuvataiteessa, arkkitehtuurissa, muotoilussa, musiikissa, kirjallisuudessa, tanssissa ja teatterissa.

Modernismin vaikutusalueena voidaan pitää seuraavia alueita: Euroopan katoliset ja protestanttiset maat, Pohjois- ja Etelä-AmerikkaEteläfrikkaAustralia ja Uusi Seelanti sekä Itä-Euroopan ortodoksiset maat, alkuperäisväestöä lukuun ottamatta. Modernismi ajatussuuntana oli lähtöisin Euroopasta ja Venäjältä/Neuvostoliitosta. Muualla maailmassa voi olla uudistusmielisiä suuntauksia, mutta niitä kutsutaan eri nimellä.

Modernismin aallot saapuivat Suomeen vähän myöhemmin, mutta ensimmäiseksikin pohjoismaalaiseksi moderniksi runoilijaksi kutsuttu Edith Södergran (1892-1923) oli suomalainen.