Mikä on makkara-sanan alkuperä?

Kysytty

Mikä on makkara-sanan alkuperä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanan 'makkara' vanhin alkuperä on tuntematon. Sillä on kuitenkin vastineita monissa lähisukukielissä: inkeroisen, karjalan ja vatjan 'makkara', viron murteissa makkar', 'makkara', 'makk'. Suomen kirjakielessä sana on nykymerkityksessä tavattu ensi kerran eräässä v. 1644 ilmestyneessä tulkkisanakirjassa. Ericus Schroderus mainitsee tosin saman sanan v. 1637 ilmestyneessä sanakirjassaan, mutta jonkinlaisen hiusrenkaan merkityksessä.

20 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Turkinkielen sana "makara" tarkoittaa rullaa. Eikö se voisi olla alkuperä suom kielen makkaralle?