Mikä on Lilan, Miron ja Jarnon tarina?

Kysytty

Mikä on Lilan, Miron ja Jarnon tarina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miro on lyhenne slaavilaisesta ruhtinasnimestä Miroslaw. Nimi mainitaan ortodoksisessa kalenterissa 17.8. Läntisessä kristikunnassa Miro viittaa espanjalaiseen augustinolaismunkkiin Miroon, joka kuoli vuonna 1611. Hänen muistopäivänsä on 12. syyskuuta. Pentti Lempiäisen teoksessa Nimipäivättömien nimipäiväkirja (1989) mainitaan nimet Mirko ja Miro. Molempien nimien taustalla on teoksen mukaan slaavilainen ruhtinasnimi Miroslaw, jonka alkuosa merkitsee rauhaa ja jälkiosa mainetta, kunniaa, kuuluisuutta. Mirkoa pidetään myös muunnoksena pyhimysnimestä Emmerich (Emerik). Miro on saatu lyhenteenä Miroslawista. Miro mainitaan ortodoksisessa almanakassa 17.8. Teoksen mukaan läntisessä kristikunnassa Miro viittaa espanjalaiseen autuutettuun augustinolaismunkki Miroon, joka kuoli 1161 ja jonka muistopäivää vietetään 12.syyskuuta.
Pentti Lempiäisen uudempi teos Suuri etunimikirja (1997) antaa nimestä Miro seuraavat tiedot: "Katolisessa kirkossa autuaaksi julistettu espanjalainen luostariveli (k.1161, muistopäivä 12.9.). Keski-Euroopassa Miro on lisäksi lyhentymä slaavilaisesta hallitsijanimestä Miroslav (rauhan miehenä maineikas). Meillä nimestä esiintyy myös kirjoitusasu Miiro. Suomen almanakassa Miro on 7.8. v:sta 2000, päivälle ei ole selvää historiallista taustaa. -Suomen ortodoksinen kalenteri yhdistää Miron ja pitemmän nimimuodon Mirona äänteellisen samantapaisuuden vuoksi nimeen Myron."

Jarno on muunnos nimestä Jeremias. Jeremias on taas kreikkalainen muoto heprean nimestä Jeremia "Jahve (Jumala)kohottaa".
Ensimmäinen Jarnoksi kastettu oli kirjailija Jarno Elesar Pennanen (1906-69). Varsinkin 70- ja 80-luvuilla Jarno oli yleinen pojan-nimi.
Uusi suomalainen nimikirja, Otava, 1988.

Lila voi olla lyhentymä lila-loppuisista nimistä, kuten Delilasta, tai muunnos Elisabethin hellittelymuodoista, kuten Lily, Lilly, Lilian, Lillian ja Lill. Joissakin maissa nimen alkuperänä pidetään Leilaa.Vuoteen 2006 mennessä Lila-nimen oli saanut noin 300 suomalaista. Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Gummerus, 2007