Otsikko
Mikä on kovien ja mietojen huumeiden välinen ero ja mihin se perustuu?

Kysytty

Mikä on kovien ja mietojen huumeiden välinen ero ja mihin se perustuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jo ilmaisut "kova" ja "mieto" ovat itsessään subjektiivisia, koska suomen kielen adjektiivit kertovat parina vain erosta, ei mistään täsmällisestä. Käytännössä rajaus on (päihde)poliittinen, sillä edes huumeita on vaikea määritellä yksiselitteisesti. Käytännössä "huume" tarkoittaakin laittomaksi lailla määriteltyjä aineita, vaikka sanalla arkikielessä voidaan tarkoittaa muutakin. Esimerkiksi kahvia ja tupakkaa ei pidetä Suomessa huumausaineina, koska ne ovat laillisia. Tällaisia kulttuurisia eroja on muitakin, sillä esimerkiksi YK:n yleissopimukset mahdollistavat jossain määrin erilaiset kansalliset línjaukset. Monia lääkeaineita voidaan myös käyttää huumaavassa tarkoituksessa, vaikka ne ovat itsessään laillisia reseptillä hankittuna.

Suomen huumausainelaissa (1289/93) ei ole "mietousluokitusta", mutta rikoslaki tuntee käsitteen "erittäin vaarallinen huumausaine", jonka käyttöön liittyy helposti hengenvaara. Suomessa näihin on KKO:n tulkinnan mukaan luettu amfetamiini, kokaiini, heroiini, buprenorfiini, ekstaasi, gamma ja fentanyyli, alemmissa oikeusasteissa myös psilosybiinisienet. Tämän tulkinnan mukaan esimerkiksi kannabistuotteet eivät ole "erittäin vaarallisia huumausaineita".

Täydellinen listaus löytyy Wikipediasta, mutta tässäkään ei ole jakoa "mietoihin" ja "koviin": http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_YK:n_yleissopimusten_mukaisista_h…
Luetteloa täydennetään koko ajan uusien kemiallisten yhdisteiden löytymisen mukaan.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto