Mikä on kokosävelasteikko?

Kysytty

Mikä on kokosävelasteikko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokosävelasteikkoa on vaikea selittää ilman nuottiviivastoa, joten asia voisi selvitä seuraavista linkeistä

http://www.uta.fi/mute/ast17.htm
http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=24&la=fi

6 ääntä

Kommentit

Vanha kysymys, mutta silti... Voisiko tämän selittää ilman nuottiviivastoa näin:

Kokosävelasteikko on kuusisävelinen asteikko, jossa jokainen sävel on kokosävelaskeleen eli suuren sekunnin päässä viereisestä asteikon sävelestä. Kromattisen asteikon kautta ajatellen käytetään aina joka toinen 12:sta käytettävissä olevasta sävelestä.

Kitaralla se merkitsisi yhdellä kielellä joka toisen nauhan soittamista. Pianolla samaan tapaan absoluuttisesti soitettaisiin joka toinen kosketin (mustat ja valkoiset mukaan lukien).

Helpoin on havainnollistaa duuriasteikon avulla alkaen c:stä. C-duuriasteikko muodostuu sävelillä C D E F G A H.

Kokosävelasteikossa seitsemäs sävel jää pois ja sävelet neljännestä kuudenteen ylennetään. C:stä alkaen tulos olisi C D E F# G# A#.

On huomattava, että intervalli aisista c:hen on vähennetty terssi, mikä näkyy lopulta nuottikirjoituksessa. Ais ja b kuitenkin mielletään usein samaksi säveleksi kahdella eri nimellä, ja b on toisaalta suuren sekunnin päässä c:stä. Näin kokosävelasteikon voidaan katsoa toteutuvan kokonaan, vaikka nuotinnustapa ei asiassa periksi annakaan.