Mikä on khiin neliötesti?

Kysytty

Mikä on khiin neliötesti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Khiin neliön arvoja lasketaan käyttäytymistieteellisissä tutkimuksissa, kun halutaan varmistaa, mitä johtopäätöksiä tutkimustuloksista voidaan vetää. Aivan yleisesti voi sanoa, että kyseessä on tutkimuksessa saatujen tulosten vertailua odotettuihin tuloksiin.

Khiin neliön arvoja lasketaan useanlaisessa tilastollisessa testissä. Katso esim. http://www.isixsigma.com/dictionary/Chi_Square_Test-67.htm

Tarkoititko kysymykselläsi ehkä Khiin nelikenttätestiä, joka on erikoistapaus riippumattomuustestistä? Katso Vasama-Vartian kirjasta Johdatus tilastotieteeseen II s. 548.

Tilastollisen testin valintaan vaikuttavat mm. tutkimuksessa käytetty mitta-asteikko, käytettyjen otosten koko ja lukumäärä. Kvantitatiivisia tutkimuksia tai psykometriikkaa käsittelevistä kirjoista saat hyvän kokonaiskäsityksen tilastollisesta testauksesta. Esimerkiksi Jari Metsämuurosen kirjoista, Louis H. Jandan kirjasta tai
Pentti Mannisen kirjoista sinulla saattaisi olla hyötyä.