Otsikko
Mikä on Kauhavalaisten käyttämä metallikoristeinen vyö? Kuvaon sivulla www.kauhava.fi Mutta mikä sen vyön nimi on? Olen kiinnostunut Kauhavan historiasta ja…

Kysytty

Mikä on Kauhavalaisten käyttämä metallikoristeinen vyö? Kuvaon sivulla www.kauhava.fi Mutta mikä sen vyön nimi on? Olen kiinnostunut Kauhavan historiasta ja etenkin puukkojunkkareista

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallispuku- ja kansatieteen kirjallisuudessa käytetään kuvaamastasi vyöstä nimitystä helavyö.
Kansanperinteen sanakirjassa (Vuorela, 1979) kerrotaan, että helavyö (Etelä-Pohjanmaa) on messinkirenkailla ja niistä riippuvilla koristeilla (risteillä ja hertoilla) somistettu nahkavyö, heluvyö.
Kansallispukuja Suomesta (Lehikoinen, 1994) teoksessa kerrotaan, että helavyö on miesten käyttämä vyö, jossa on vaskesta valettuja soikeita tai nelikulmaisia lappoja nahkahihnassa. Lapoista riippuu sydämen tai tähden muotoisia heloja.
Asiasta saa tietoa myös mm. Suomen käsityön museon kansallispukuneuvojalta Jyväskylästä (puh. 014-626 842), Etelä-Pohjanmaan maakuntamuseosta Seinäjoelta (puh. 06-416 2390) tai Puukko- ja tekstiilimuseosta Kauhavalta (puh. 06-431 4454).