Mikä on Jussi Vareksen luonne ja vahvuudet.

Kysytty

Mikä on Jussi Vareksen luonne ja vahvuudet.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Jussi Vares" on kirjailija Reijo Mäen luoma kuvitteellinen henkilö, joka esiintyy lukuisissa kirjoissa ja elokuvissa. Suomenkielisen Wikipedian artikkelissa on mm. seuraava lyhyt luonnehdinta: " Vareksella on ystäviä lain molemmilta puolilta ja hän toimii usein molempien puolien edustajien palveluksessa, turhia kyselemättä, kunhan palkka on hyvä. Jussi Vareksen heikkouksiin kuuluvat kylmä olut ja kauniit naiset, joista hänellä ei ole yleensä tapana kieltäytyä."

Todennäköisesti Vares-hahmon luonteen ja sen vahvuudet määrittelee lukija hyvin pitkälle oman näkemyksensä ja odotustensa pohjalta, kun kyseessä kuitenkin on fiktiivinen hahmo. Vareshan ei ole mikään perinteinen vakava, ahdistunut tai työhullu etsivä, vaan pikemminkin hiukan raskasta työtä vieroksuva elämästä nautiskelija. Itse en uskaltaisi sanoa, mikä tämän hahmon varsinainen vahvuus yksityisetsivänä on, mutta jos asiaa tarkastelee perinteisen salapoliisiromaanin näkökulmasta, ehkä Vareksen hahmon suurin vahvuus on rentous. Lukijat arvostanevat myös sitä, että Vareksen maailmassa perusasiat ovat kirjasta toiseen luotettavasti samat.

Heikki Poroila

70 ääntä

Kommentit

hei,
saisinko käyttää tätä minun Jussi Vares esitelmässä.
Terveisin Binel

Kysy kirjastonhoitajalta -vastausten tietoja saa käyttää hyväkseen koulutöissä.