Mikä on ilmanstonmuutoksen ja ilmaston lämpenemisen ero? Johtuuko meneillään olevat maailman helteet juuri näistä ilmiöistä? Tarkoittaako näistä ilmiöistä…

Kysytty

Mikä on ilmanstonmuutoksen ja ilmaston lämpenemisen ero? Johtuuko meneillään olevat maailman helteet juuri näistä ilmiöistä?
Tarkoittaako näistä ilmiöistä mahdollisesti myös sitä, että talvet hatkossa tulevat olemaan entistä rankempia ja kylmempiä myös? Eli vaikuttaako ilmiöt siis kaikkiin vuodenaokoihin? Onkonvaikutukset erilaisia eri puolilla maailmaa erilaisissa ilmastoissa?

Vastaus

Vastattu

Ilmastonmuutoksista ja ilmaston lämpenemisestä löytyy hyvin tietoa Makupalat.fi:n kokoelmasta Ilmastonmuutos, https://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/ilmastonmuutos. Esimerkiksi ohjelmasarjassa Ilmasto on peto käsitellään ilmastonmuutosten historiaa, eli ilmastonmuutoksia on ollut maapallolla monta ja monenlaista. Tieteellistä tutkimusta siitä, johtuvatko tämän hetkiset sääilmiöt löytyy paketista löytyvistä sivuistoista. Ilmastonmuutokset vaikutusten vaihtelu tai niiden ennustaminen vaativat asiantuntemusta. Ilmatieteenlaitoksen palvelusta Kysy ilmastosta, https://www.kysyilmastosta.fi/, saa vastaukset asiantuntijoilta. Myös aiempia vastauksia voi tutkia, https://kysymykset.kysyilmastosta.fi/c/kysymykset/FI

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kannattaa pitää mielessä ilmastonmuutosaiheeseen tutustuessa, että ennusteet riittävät vain niin pitkälle kuin ennustaminen on mahdollista. Aika joka on ennustettavuuden ulottumattomissa on vielä kaoottisempi kuin se jakso joka voidaan ennustaa. Ei siis kannata lukea ennusteita siten, että vuoteen se-ja-se mennessä lämpötila on se-ja-se ja sellaiseksi jää, vaan ottaa huomioon että ennusterajan jälkeen lämpötilan nousu ja lyhyen ajan vaihtelu ääritilojen välillä on niin suurta että sitä aikaa ei voi ennustaa. Tämän kesän tulvat ja helteet ovat kaukan siitä kaaoksesta joka ennustettavuuden jälkeen on tulossa - jos annetaan tulla.