Otsikko
Mikä on Helsingin yläpuolella Käpylästä katsoen etelätaivaalla yöllä n. 100 metrin korkeudella näkyvä kirkkaasti valaistu valopallo? Hieman heiluva,…

Kysytty

Mikä on Helsingin yläpuolella Käpylästä katsoen etelätaivaalla yöllä n. 100 metrin korkeudella näkyvä kirkkaasti valaistu valopallo? Hieman heiluva, droonimainen, mutta jatkuvasti paikallaan pysyvä. Ei missään tapauksessa satelliitti tai tähti, tosi matalalla. Olen seurannut usean vuoden ajan. Onko se seuraamassa esim. pääväylien liikennettä, vai joku sääpallo vai mikä? Usea naapurikin Käpylästä ja Maunulasta on sen nähnyt ja miettinyt, että mikä se mahtaa olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähtitieteellisestä yhdistyksestä Ursasta arveltiin, että kyseessä voisi olla planeetta Venus, Jupiter tai Saturnus ja "liikehdintä" voisi viitata skintillaatioon eli tuikkimiseen. Ursasta myös neuvottiin, että havainnoista kannattaa ottaa ylös tarkka kellonaika sekä seurata liikkuuko kohde ja mihin suuntaan. Ursan sivuilta löytyy Taivaanvahti-palvelu, jonne voi ilmoittaa havaintojaan. Lisäys: kysyjä itse totesi kohteen olevan Jupiter.

Lisäksi Ilmatieteen laitoksen Kysymyksiä ja vastauksia -sivulla on asiantuntijan laatima yleistasoinen vastaus kysymykseen, minkälaisia valoilmiöitä taivaalla voi näkyä. Tiivistetysti vastauksen mukaan valoilmiöt voidaan jakaa kahteen ryhmään, luonnollisiin ja ihmisen aiheuttamiin. Luonnollisia valonlähteitä ovat tietysti taivaankappaleet sekä erilaiset ilmakehässä tapahtuvat ilmiöt (esim. salamat, revontulet, halot, auringonvalon heijastukset). Ihmisen aiheuttamia ilmiöitä puolestaan ovat muun muassa kaupunkien valot ja niiden heijastukset, valonheittimien valopilarit, satelliitit ja lentokoneiden valot. Lisäksi (matalalla olevan) auringon valo erilaisista pinnoista heijastuessaan voi luoda erikoisia ilmiöitä.

Lähteet:

Ilmatieteen laitos. https://www.ilmatieteenlaitos.fi/

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa. https://www.ursa.fi/etusivu.html