Mikä on autogrammikuva? Museoviraston arkiston henkilökuvissa on usein tarkennuksena, että kyseessä on autogrammikuva eli mitähän se tarkoittaa?

Kysytty

Mikä on autogrammikuva? Museoviraston arkiston henkilökuvissa on usein tarkennuksena, että kyseessä on autogrammikuva eli mitähän se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Koska käytettävissämme olevista lähteistä ei löytynyt mitään tietoa autogrammikuvista, niin kysyimme asiaa Museoviraston Kuvakokoelma-osastolta. Alustavassa puhelinkeskustelussa selvisi se, minkä itsekin päättelimme netistä löytyvien autogrammikuvien perusteella eli että kyseessä on usein taitelijoita esittävä kuva, jossa on myös kuvan kohteen nimikirjoitus. Saksan kielen sana autogramm tarkoittaa nimikirjoitusta. Jos saamme Museovirastosta vielä lisätietoa asiasta, niin informoimme teitä.