Otsikko
Mikä olisi helpoin tietolähde/tietokanta tms., kun haluaisin tietää esim. erilaisten kirjojen juonen pääpiirteet, tyylilajin, teemat ja motiivit? Eli siis…

Kysytty

Mikä olisi helpoin tietolähde/tietokanta tms., kun haluaisin tietää esim. erilaisten kirjojen juonen pääpiirteet, tyylilajin, teemat ja motiivit? Eli siis jonkinlaisia lyhyitä kirjareferaatteja olisin vailla. Ajattelisin käyttäväni tällaista opetuksessa, kun suosittelen oppilailleni kaunokirjallisuutta. (Lähinnä kysymykseni koskee suomennettua venäläistä kirjallisuutta klassikoista uudempaan tuotantoon, mutta miksi ei muutakin.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttää siltä että kuvailemaasi kattavaa teoslähtöistä kirjallisuuslähdettä ei ole olemassa. Kirjallisuushistorioissa teoksia lähestytään joko tekijästä tai sitten aikakaudesta käsin.
Internetissä on runsaasti kirjallisuusaineistoa etenkin englannin kielellä, mutta ei kaipaamaasi tietokantaa. Kannattaa kuitenkin tutustua sivuihin, joihin on ammattitaitoisesti koottu erilaisia kirjallisuuslähteitä, http://www.makupalat.fi --> kirjallisuus ja yleisten kirjastojen linkkikirjasto http://www.kirjastot.fi/linkkikirjasto --> kirjallisuus.
Kirjastojen aineistotietokantojen kuvailu perustuu asiasanoitukseen, mutta teosten suorasanainen referointi ei ainakaan toistaiseksi ole käytetty sisällönkuvailumuoto.

Muutamia erikoistietokantoja löytyy, esimerkkinä Sanojen aika http://kirjailijat.kirjastot.fi , mutta sen sisältö kattaa vain suomalaisten nykykirjailijoiden tuotantoa.

Toinen juttu on se, että juuri klassikkoja on vaikea referoida kovin lyhyesti.
Tässä kuitenkin muutama lähde. Toivottavasti ne helpottavat työtäsi:

http://www.satakirjaa.fi/ on Yleisradion kirjallisuusohjelmaan perustuva lista, jossa esiteltiin 100 kirjaa 1000 vuoden ajalta. Lista on subjektiivinen, niin kuin loppujen lopuksi kaikki tällaiset listat ovat, esitellen myös vähemmän tunnettuja teoksia.
Helsingin Sanomat on puolestaan tuottanut klassikkoautomaatin, jonka avulla voi valita mieleistä luettavaa, osoite on
http://www2.helsinginsanomat.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautom…

Kannattaa tutustua myös Juhani Salokanteleen toimittamaan teokseen Kirjojen kirja (Otava, 1995), jossa esitellään 73 maailmankirjallisuuden merkkiteosta. ”Kirjallisuuden tuntijat kertovat siinä klassikoiden sisällöstä ja merkityksestä oman tietonsa ja elämyksensä pohjalta”. Vastaava suomalaisia klassikkoja esittelevä teos on Kirjojen Suomi.

Mainitsen vielä vuonna 1957 julkaistun Tuomas Anhavan toimittaman teoksen Maailman kirjat ja kirjailijat. Siinä on myös luku ”Valikoima maailmankirjallisuuden pääteoksia”. Ainut silmiini osunut suomenkielinen lähde, jossa esitellään teokset A:sta Ö:n.