Mikä oli tapaturmaisesti kuolleen elokuvaohjaaja Matti Sokan kuolinsyy? Totta puhuakseni kuulin hänestä ensimmäisen kerran vasta tänään ja hän kuoli samana…

Kysytty

Mikä oli tapaturmaisesti kuolleen elokuvaohjaaja Matti Sokan kuolinsyy? Totta puhuakseni kuulin hänestä ensimmäisen kerran vasta tänään ja hän kuoli samana päivänä kuin auto-onnettomuudessa kuollut Risto Jarva.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elannon ravintolaosaston markkinointipäällikkönä työskennellyt Matti Sokka sai surmansa hissionnettomuudessa Elannon pääkonttorilla. Sokka oli kuljettamassa pater-noster -tyyppisellä jatkuvasti pyörivällä henkilöhissillä tavaraa eikä onnistunut saamaan kuljetuskärryä ajoissa pois hissilavalta, vaan jäi kaatuvan kuorman alle. Yrittäessään työntää pohjakerroksessa kuormauskärryä hissistä tarttui puinen kehikko hissin alaspäin mennessä lattian reunaan ja kaatui hissin sisälle. Sokka jäi kuorman ja hissin seinän väliin puristuksiin. Hän kuoli ilmeisesti heti.
(HS, 17.12.1977)

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ja toisin kuin samana päivänä kuollut Risto Jarva, Sokka siis ei ollut elokuvaohjaaja (tai muukaan julkisuuden henkilö) vaan lehtitietojen mukaan hotelli- ja ravintola-alalla työskennellyt merkonomi. Ottaen huomioon suomalaisten elokuvaohjaajien vähäisen määrän olisi ollut melkoinen sattuma, jos kaksi heistä olisi kuollut samana päivänä ja molemmat vielä tapaturmaisesti. (Tosin 30. heinäkuuta 2007 kuoli kaksi maailmankuulua ohjaajaa, Ingmar Bergman ja Michelangelo Antonioni.)

LÖYTYYKÖ MATTI SOKAN KUOLEMASTA JUTTUA HESARIN AIKAKONEESTA JA MIKÄ VIIKONPÄIVÄ SE OLI