Mikä oli ensimmäinen yhtye/artisti, joka levytti The Beatlesin kappaleen suomenkielisillä sanoilla? Vuosi on joka tapauksessa 1964, jolloin ainakin Keijo Ahola…

Kysytty

Mikä oli ensimmäinen yhtye/artisti, joka levytti The Beatlesin kappaleen suomenkielisillä sanoilla? Vuosi on joka tapauksessa 1964, jolloin ainakin Keijo Ahola, Laila Kinnunen, The Esquires ja Eero ja Jussi Raittinen sekä Johnny levyttivät beatles-kappaleita suomeksi, joten kysymys on julkaisupäivästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen ei ole löytynyt tarkkaa vastausta. Ylen äänilevystöstä www.yle.fi/levysto hakemalla löytyy useita äänitteitä, jotka on äänitetty vuonna 1964, mutta päivämäärää ei ole. Kappaleen äänityspäivä ei ole sama kuin levyn julkaisupäivä. Laila Kinnusen single Älä kiusaa tee (Bad to me)on äänitetty 24.3.1964. Esquiresin levyllä Esquires on kappale Kovan päivän ilta ja Eero ja Jussi Raittisen ovat tehneet kasetin Kovan päivän ilta : 20 Beatles hittiä suomeksi, jotka molemmat on äänitetty 1964.

Asiakaspalautteesta kirjastonhoitaja sai seuraavaa tietoa:
Tämänhetkisen käsitykseni mukaan lauluduo Ann-Christine ja Johnny toimivat suomeksi levytetyn Beatles-musiikin uranaukaisijoina. He taltioivat helmikuussa 1964 duettosinglelleen laulut Meidän yhteinen (From Me To You) ja Jos käden annat vain (I Wanna Hold Your Hand).

Seuraavaksi asialla ehtivät Eero ja Jussi Raittinen & The Boys, jotka äänittivät saman vuoden huhtikuussa ensisinglelleen kappaleet Kaikki rakkauteni (All My Loving) ja Salaisuuteni (Do You Want To Know A Secret?).

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Korjaus ja täsmennys vielä siihen, mitä jokin aika sitten kirjoitin:

Lauluduo Ann-Christine ja Johnny toimivat siis suomeksi levytetyn Beatles-musiikin uranaukaisijoina taltioiden helmikuussa 1964 duettosinglelleen laulut Meidän yhteinen (From Me To You) ja Jos käden annat vain (I Wanna Hold Your Hand).

Seuraavaksi asialle ehti Laila Kinnunen, joka levytti tosiaan 24.3.1964 tämän kappaleen Älä Kiusaa tee (Bad to Me). Vasta sitten tulivat Eero ja Jussi Raittinen & The Boys, jotka äänittivät saman vuoden huhtikuussa ensisinglelleen kappaleet Kaikki rakkauteni (All My Loving) ja Salaisuuteni (Do You Want To Know A Secret?).

Eli kolmen ensimmäisen kärki olisi siis tässä..