Mikä nuorten kauhutietokirja ja mikä nuorten poliisitietokirja? Muistan vielä n. 15 vuotta sitten lainanneeni kauhu- ja salapoliisiaiheiset nuorten tietokirjat…

Kysytty

Mikä nuorten kauhutietokirja ja mikä nuorten poliisitietokirja?

Muistan vielä n. 15 vuotta sitten lainanneeni kauhu- ja salapoliisiaiheiset nuorten tietokirjat. Kirjat kuuluivat ikäänkuin samaan sarjaan ja niissä oli samantyyppinen taitto. Kauhukirjassa ehkä musta-oranssit värit kannessa ja poliisikirjassa ehkä sinistä? Toisessa esiteltiin aakkostettuna elokuvista, kirjoista yms tuttuja salapoliiseja tai poliiseja ja ehkä roistoja. Ja toisessa aakkostettuna kauhuun liittyviä henkilöitä tai hahmoja. Kirjailijoita esiteltiin molemmissa. Mukana oli myös pari puuhatehtävää. Muistan pitäneeni kirjoista todella paljon ja tahtoisin löytää ne taas.

Kirjat eivät olleet ratkaisukirjoja, vaan ikäänkuin tietosanakirjoja. Toisessa oli tietoa rikollisten ja poliisien maailmasta ja toisessa kauhun maailmasta.

Kauhukirjasta muistan, että siellä taidettiin esim. P:n kohdalla esitellä Edgar Allan Poe ja D:n kohdalla puhua Draculasta ja Dracula-leffoista.

Roisto/poliisikirjasta taas muistan, että siellä taidettiin esitellä aakkostettuna esim. Bonnie & Clyde ja Tuomari Dee. Toki esim Agatha Christie ja Arthur Conan Doyle ja heidän sankarinsa.

Muistan lapsena, että olin aluksi ehkä jopa hieman pettynyt, kun yllämainituista monet eivät olleet lapselle mistään sarjakuvista ennestään tuttuja, mutta kirjat veivät lopulta mennessään.

Puuhatehtäviä oli ihan yksi tai kaksi vain, joten siksi kirja ehkä luokiteltaisiin tietokirjaksi. Kauhukirjan puuhatehtävä oli ehkä sellainen, että kirjassa oli kuva hirviöitä sisältävästä labyrintista. Tehtävänantona oli leikata irtopaperiin ihan pieni aukko ja kulkea kirjan sokkelon käytäviä sitä mukaa, mitä aukosta näkyi hirviöitä väistellen. Tehtävä taisi olla kirjan kohdassa P eli Pimeys. :D

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisivat olla Erich Ballingerin kirjoittamat Hirviötieto ja Salapoliisitieto.

Hirviötieto: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1150399?lang=fin Kansikuva: https://www.goodreads.com/book/show/18484192-hirvi-tieto

Salapoliisitieto: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1150732?lang=fin Kansikuva: https://www.antikka.net/naytatuote.asp?id=781871