Mikä kumma on tällainen "I am not a robot" tai "En ole robotti" testi/homma/jokin johon törmää esiin Tumblr kysymksiä kysyessä?

Kysytty

Mikä kumma on tällainen "I am not a robot" tai "En ole robotti" testi/homma/jokin johon törmää esiin Tumblr kysymksiä kysyessä?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on niin sanottu CAPTCHA. Siitä kerrotaan Termiharava-sivustolla näin:

Monilla verkkosivuilla käytetään CAPTCHA-menetelmää varmistamaan, että palvelun käyttäjä on ihminen, ja näin ehkäisemään roskapostia. CAPTCHA on akronyymi, joka tulee englanninkielisistä sanoista Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart (suom. täysin automatisoitu Turingin koe, jonka tarkoitus on erottaa tietokoneet ja ihmiset toisistaan).

CAPTCHA-menetelmän ideana on yleensä, että käyttäjälle näytetään tekstiä ja numeroita sisältävää epäselvää kuvaa ja pyydetään käyttäjää kirjoittamaan kuvassa näkyvä teksti läheiseen tekstikenttään. Normaalinäköinen ihminen suoriutuu kyseisestä testistä, mutta robottiohjelma ei pysty vastaamaan kysymykseen oikein. Tästä testistä on käytetty suomeksi termiä kuvavarmennus.

CAPTCHA voi perustua myös siihen, että käyttäjää pyydetään syöttämään teksti, joka esitetään äänitiedostona. Tätä kutsutaan englanniksi termillä audio CAPTCHA. Suomenkielistä termiä käsitteelle ei ole vielä vakiintunut, mutta se voisi olla vaikkapa äänivarmennus.

Turingin koe tarkoittaa mitä tahansa testiä, joka on suunniteltu erottamaan ihminen tietokoneesta. Se on nimetty kuuluisan tietokoneita tutkineen tiedemiehen Alan Turingin mukaan.

http://www.terminfo.fi/sisalto/termiharava-197.html