Mikä kirja saattaisi olla olemassa? Kirjassa on koottu yhteen kamalia tai sopimattomia ajatuksia, muistaakseni joidenkin julkisuuden henkilöiden ajatuksia tai…

Kysytty

Hei! Mikä kirja saattaisi olla olemassa? Kirjassa on koottu yhteen kamalia tai sopimattomia ajatuksia, muistaakseni joidenkin julkisuuden henkilöiden ajatuksia tai mielipiteitä, joita ei saisi ajatella tai ainakaan sanoa ääneen. Yksi oli ainakin sellainen, että vauva on syntyessään pelkkä lihaklöntti, jota ei voi rakastaa koska ei kukaan rakasta pelkkää lihaklönttiä. Kirja ei ole kovin uusi, muistaakseni ehkä 1970-1980 luvulla ilmestynyt. Kansissa oli mahdollisesti keltaista eikä kirja ole kovin iso, muistaakseni vain reilut 100-sivuinen. Se oli muistaakseni luokassa 03 eli yleiset tietoteokset.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Jarkko Laineen toimittama Häijyjen ajatusten sanakirja (Otava, 1979), valikoima "kaikkien aikojen mehevimpiä ilkeyksiä eri vuosisadoilta eri puolilta maailmaa". Hakusanan "vauva" kohdalta löytyy Samuel Johnson -sitaatti "Ei lihamöhkäleitä voi rakastaa, eivätkä pienet vastasyntyneet muuta ole."

Vastaava "merkkihenkilöitten ja suurmiesten (ja aivan tavallistenkin miesten) ilkeitä, rumia ja epäyleviä ajatuksia" sisältävä kirja on Armas J. Pullan Epäylevien ajatusten sanakirja (Otava, 1969), jossa on osittain samoja aforismeja kuin Laineen ilkeyksien kokoelmassa. Pullan teosta en kuitenkaan onnistunut saamaan käsiini, joten en osaa sanoa, sisältyykö mainittu Samuel Johnsonin miete siihen.

Laineen kirjassa on oranssi kansi ja 152 sivua; Pulla on vihreä, sivuja 128.