Mikä kirja on tämä, jossa nuori mies joskus, ehkä 1700-luvulla lähtee Pariisiin opiskelemaan papiksi. Siellä on paljon miehiä opiskelemassa ja viini virtaa…

Kysytty

Mikä kirja on tämä, jossa nuori mies joskus, ehkä 1700-luvulla lähtee Pariisiin opiskelemaan papiksi. Siellä on paljon miehiä opiskelemassa ja viini virtaa. Yksi oppilaista on mieheksi pukeutunut älykäs tyttö ja päähenkilö ihastuu tähän henkilöön. Kirja on humoristinen. Muistaakseni suomalainen naiskirjailija. Luin tämän kirjan ja toisen osan ehkä 2014.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Milja Kauniston historiallinen romaanitrilogia Synnintekijä (Gummerus 2013); Kalmantanssi (2014) ja Piispansormus (2015).

Kirjassa Synnintekijä Olavi Maununpoika (Turun piispan Maunu Tavastin ottopoika) lähtee 1425 Sorbonnen yliopistoon opiskelemaan. Siellä hän kohtaa Miracle de Servieresin, mieheksi pukeutuneen naispuolisen opiskelijan. Trilogia seuraa heidän elämäänsä ja seikkailujaan.