Mikä kirja mahtaa olla kyseessä? Ope luki sen meille vuonna 1985 tai 1986. Kirja kertoi epämuodostuneena syntyneestä tytöstä, nimi oli Elisabeth tai elisa…

Kysytty

Mikä kirja mahtaa olla kyseessä? Ope luki sen meille vuonna 1985 tai 1986. Kirja kertoi epämuodostuneena syntyneestä tytöstä, nimi oli Elisabeth tai elisa. Ainakin kirjassa kerrottiin, että hänen päänsä oli kasvanut vinoon. Tilanne vaikutti toivottomalta. Muistan, että tyttöä leikeltiin, ja toivo ja epätoivo kävivät sotaa. Kirja ahdisti jo lapsena. Haluaisin nyt aikuisena lukea sen, mutta armoton googlauskaan ei kerro, mikä kirja on kyseessä.

Vastaus

Vastattu

Selasin Helsingin kaupunginkirjaston kirjavaraston kokoelmissa olevat aihetta käsittelevät tietokirjat. Osa kirjoista oli julkaistu 1970-luvulla ja 1980-luvulla, mutta yhdessäkään ei ollut henkilönä Elisabethia tai Elisaa. Parissa käsiteltiin kehitysvammaisen pojan elämää ja yksi kirja kertoi Melissa nimisestä tytöstä.

Emme siis valitettavasti onnistuneet löytämään etsimääsi teosta. Toivottavasti joku tämän vastauksen lukijoista tunnistaa sen. Vastauksen voi kirjoittaa kommenttina tämän vastauksen perään.

0 ääntä

Kommentit

Ymmärsin, että kyse oli fiktiosta eli ei välttämättä tietokirjasta. Voinhan muistaa nimen väärinkin, mutta jotain Elisa / Elisabeth / Melissa -tyyppistä se oli. Kirjan tunnelma tuntui ainakin 7-vuotiaasta todella lohduttomalta.

Minä vielä. Ilmeisesti kyse onkin juuri tästä kirjasta. Muistin vain nimen väärin. Nyt pitää toivoa, että löytyisi jostain e- tai äänikirjana, sokeana kun en voi lukea mitään painettua toistaiseksi. Celialla tätä ei ikävä kyllä ole. Valtava kiitos avusta ja tästä palvelusta!