Otsikko
Mikä kirja lahjaksi 16-vuotiaalle pojalle, jota ei kiinnosta lukeminen? Kymmenen korvilla luki kaikki Harry Potterit putkeen, samoin Debi Gliroin magiaa-kirjat…

Kysytty

Mikä kirja lahjaksi 16-vuotiaalle pojalle, jota ei kiinnosta lukeminen?
Kymmenen korvilla luki kaikki Harry Potterit putkeen, samoin Debi Gliroin magiaa-kirjat, neropatin päiväkirjat ja vielä Delikourasin Nörtti-sarjakin upposi, mutta sen jälkeen ei enää mikään. Fantasiasta Tolkienit ja Eragon tyrmättiin heti kättelyssä, kuten lukeminen ylipäätään - se on kuulemma tylsää.
Nyt olen aivan hukassa, kun yritän etsiä jotain, johon saisin hänet tarttumaan. Mikä kirja tai kirjat voisivat kilpailla tietokonepelien kanssa (joiden parissa kaikki aika kuluu nykyään)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alkuun pari sanaa: Todennäköisesti et ole huolesi kanssa yksin. Nuorten ja lasten lukutaidon ja lukuinnon laskuun on kuitenkin herätty yleisesti laajemminkin viime vuosina. Aiheesta on tehty tutkimuksia ja kirjastot ovat kiinnittäneet entistä tarmokkaammin huomiota lukutaidon edistämiseen. Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija ja Lukuklaani-tutkimushankkeen koordinaattorina toiminut Lotta-Sofia Aaltonen, joka on keskittynyt lukumotivaatioon ja nuorten näkökulmaan, ehdottaa Kirjastolehden artikkelissa (12.2.2021) osaratkaisuna tai kokeilemisen arvoisena digikirjallisuutta ja äänikirjoja. Artikkelin mukaan digikirjallisuus ei taianomaisesti sytytä lukumotivaatiota, mutta se voi tehdä kirjoihin tutustumisen aiempaa helpommaksi. Aaltonen lisää: “Erityisesti äänikirjat voivat madaltaa kynnystä kirjojen maailmaan. Jollekin äänikirja voi olla se ensimmäinen alusta loppuun kahlattu kirja. On hyödynnettävä kaikki tilaisuudet siihen, että nuori voi saada lukiessaan tunteen onnistumisesta ja sujuvuudesta.” Tämän perusteella kannattaa ainakin kokeilla tarjota perinteisen painetun kirjan rinnalla e-kirjoja tai äänikirjoja.

Alla kirjavinkkariltamme pari ehdotusta alkuun kokeiltavaksi:

Andrzej Sapkowskin The Witcher (Noituri) -sarja

Sarvijumala / Magdalena Hai

Lisää Nuortenkirjavinkkejä pelaajille on kerätty myös Kirjasampo-sivustolle.

Lähteet:

Kangas P. Tutkijat pohtivat miksi nuoret eivät lue. Kirjastolehti 12.2.2021. Nettiartikkeli. https://suomenkirjastoseura.fi/kirjastolehti/tutkijat-pohtivat-miksi-nu…. (Katsottu 18.12.2023)

Kirjasampo. Nuortenkirjavinkkejä pelaajille. https://www.kirjasampo.fi/