Mikä ilmiö teettää sen että kuu ja kuunsilta järvessä ei ole samassa linjassa? Kuu jonkin verran kuunsillasta vasemmalla.

Kysytty

HEI. Mikä ilmiö teettää sen että kuu ja kuunsilta järvessä ei ole samassa linjassa? Kuu jonkin verran kuunsillasta vasemmalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmiön taustalla on tuuli, joka puhaltaa väreitä vedenpinnan yli. Kuun valopylväs on silloin epäsymetrinen, ja sen suunta riippuu siitä, missä katsoja on. Ilmiöstä kerrotaan mm. M. Minnaertin kirjassa maiseman valot ja värit.

Tähtitieteen yhdistys Ursan viestiarkiston kautta aiheesta löytyy kuva:

http://marjis.kuvat.fi/kuvat/2010/Puumala%252520082010/kuunsilta.jpg