Mikä elokuva on kyseessä? Muistan nähneeni sen noin 5-8 vuotta sitten Ylen TV1:ltä. Elokuva oli joko amerikkalainen tai englantilainen, tehty 40- tai 50…

Kysytty

Mikä elokuva on kyseessä? Muistan nähneeni sen noin 5-8 vuotta sitten Ylen TV1:ltä. Elokuva oli joko amerikkalainen tai englantilainen, tehty 40- tai 50-luvulla, murhamysteeri/trilleri, pääosassa mies joka kärsii mahdollisesti muistinmenetyksestä, mies näkee jatkuvasti samaa surrealistista/Salvador Dalimaista unta jossa esiintyy muun muassa eläviä pelikortteja(?), elokuvan lopussa mies tajuaa unen merkityksen ja saa unen ansiosta selville kuka murhaaja on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Manchurian Candidate, The (1962)
Ohjaaja: John Frankenheimer
Valmistumisvuosi: 1962
Maa: Yhdysvallat
Tuotanto: John Frankenheimer
UA United Artists Pictures Inc.
Laji: Pitkä, fiktio
Muut nimet: Mantshurian kandidaatti (suomenkielinen nimi)
Kandidaten från Mandsjuriet (ruotsinkielinen nimi)
Hjärntvättad (ruotsinkielinen nimi)
Mantshurian sankari (televisioesityksessä käytetty nimi)
äyttelijät:
Frank Sinatra - Bennet Marco
Laurence Harvey - Raymond Shaw
Janet Leigh - Rosie
Angela Lansbury - Raymondin äiti
Henry Silva - Chunjin
Ensi-ilta
Pvm: 10.2.1989
Paikat: Nordia 3
Muut esitykset
Pvm Paikka Tyyppi
21.4.1991 TV3 televisioesitys
10.5.1992 TV3 televisioesitys
www.elonet.fi
Unijaksoista katso esim. esim. IMDB:n keskusteluja
http://www.imdb.com/title/tt0056218/usercomments
tai
"Shaw on elävä aikapommi, kauko-ohjattu salamurhaaja, jota valvotaan pelikortein ; ruuturouva käynnitää hypnoosin, joka tekee Shawsta kommunistien käskyläisen."
lähde: Alanen, Antti
Elokuvaopas : pitkät elokuvat
Helsinki : Otava, 2005. - 648 s.
ISBN 951-1-20424-6
(Mitä missä milloin)