Mihinköhän tauteihin Ilmari Kiannon kirjassa Punainen viiva Topin ja Riikan 3 lasta mahtoivat kuolla? Entä mitäköhän Kianto mahtoi tarkoittaa "vajanaisella…

Kysytty

Mihinköhän tauteihin Ilmari Kiannon kirjassa Punainen viiva Topin ja Riikan 3 lasta mahtoivat kuolla? Entä mitäköhän Kianto mahtoi tarkoittaa "vajanaisella lapsella" kirjassa Ryysyrannan Jooseppi? Siinä Joosepille ja Kaisa-Reetalle syntyi vajanainen tyttölapsi, jonka viallisuus tuli heti syntyessä esille ja joka sitten kuolikin melko pian.

Vastaus

Vastattu

Kianto kirjoitti Punaisen viivan loppuluvut saatuaan "verisen iskun vasten sydäntä", kun hänen esikoispoikansa Kalevi oli kuollut tuberkuloottiseen aivokalvontulehdukseen. "Sama kohtalo joka käsittämättömän, suuren ja ankaran Pyhän Jumalan sallimuksesta oli tapahtunut Korpiloukolla, oli kirjoittaessani mainittua opusta tapahtunut myös minulle."

Tuberkuloosin osuus suomalaisten kokonaiskuolleisuudesta oli noussut 13%:iin 1900-luvulle tultaessa. Tuberkuloottinen aivokalvontulehdus kuului taudin nopeasti kuolemaan johtaviin muotoihin ja siihen menehtyi varsinkin pieniä lapsia.

Kun Kianto sai idean romaaniinsa, hän halusi tehdä tarkkaa työtä. Siksi hän kirjoitti vanhalle ystävälleen kauppias Heikki Turuselle kirjeen, joka sisälsi kuusi sivua kysymyksiä köyhän kansan elosta ja oloista - esimerkiksi köyhien keskuudessa tavallisimmista sairauksista ja lapsikuolemista köyhissä mökeissä. Turusen vastauksia ei ole säilynyt, mutta on luultavaa, että kirjailija on niitä työssään hyödyntänyt. Myös Kalevi-pojan kuolema  - jota Kianto käsittelee seikkaperäisesti teoksessaan Pyhä rakkaus -  on epäilemättä vaikuttanut Punaisen viivan "hurjaan kuumetautiin" ja sen kuvaukseen.

Sana "vajanainen", jolla Ryysyrannan Joosepissa kuvataan Joosepin ja Kaisa-Reetan seitsemättä lasta, viittaa kehitysvammaisuuteen ja voisi periaatteessa tarkoittaa sekä ruumiillista että henkistä vajavaisuutta. Siitä päätellen, että synnytyksessä auttamaan kutsuttu lapsenpäästäjä näkee "vajanaisuuden" jo lasta vastaanottaessaan, kyseessä on sen tyyppinen vaurio, jonka voi silmin havaita.

Lähteet:
Eero Marttinen, Ilmari Kianto : korpikirjailijan elämä
Panu Rajala, Suomussalmen sulttaani : Ilmari Kiannon elämä
Arno Forsius, Tuberkuloosi Suomessa 1900-luvun alussa
Ilmari Kianto, Pyhä rakkaus