Mihin raamatunkohtiin tms. perustuu Suomen luterilaisen kirkon naispappeuden vastustus? Itse en tiedä muuta kuin että Paavali olisi sanonut "Nainen vaietkoon…

Kysytty

Mihin raamatunkohtiin tms. perustuu Suomen luterilaisen kirkon naispappeuden vastustus? Itse en tiedä muuta kuin että Paavali olisi sanonut "Nainen vaietkoon seurakunnassa". Mikä raamatun kohta tuo on? Mikä on asiayhteys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Naispappeuden vastustus ei perustu pelkästään erillisiin selväsanaisiin raamatunlauseisiin (kuten esim. mainitsemanne 1.Kor. 14 : 34) vaan niiden tulkintaan mm. vanhatestamentilliselta taustalta.
Tietoa aiheesta saatte esim. seuraavista kirjoista:
Naispappeus : teologien puheenvuoroja. – Helsinki, 1968.
Huovinen, Eero : Nainen ja pappisvirka : agumentaatioanalyysi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa käydystä naispappeuskeskustelusta. – Helsinki, 1979. ISBN 951-9111-26-3
Teinonen, Seppo A. : Kirkon uudistus ja naispappeus. – Helsinki, 1975. ISBN 951-621-135-6
Lindström, Martin : Naispappeus Raamatun ja tunnustuksen näkökulmasta. – Helsinki, 1980. ISBN 951-1-05847-9
Herran käsky : asiatietoa naispappeuskysymyksestä. – Helsinki, 1984. ISBN 951-617-586-4

Raamatuntulkinnallisten perustelujen ohella vastustajat vetoavat useimmiten myös ekumeenisiin
perusteisiin: suuret kirkot (roomalaiskatolinen, ortodoksinen) eivät vihi naisia papeiksi, erilainen
käytäntö tässä asiassa vaikeuttaa yhteistyötä.