Mihin perustuu 7 päivän viikko? Missä muissa kulttuureissa sellaista noudatetaan?

Kysytty

Mihin perustuu 7 päivän viikko? Missä muissa kulttuureissa sellaista noudatetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri lähteiden (mm. Gummeruksen Tietojätti A – Ö, 1983. s.1349. - Oja Heikki, Yliopiston almanakkatoimisto ja Otava: Aikakirja, 1999. s. 36) mukaan viikko ajanjaksolla arvellaan olevan yhteys kuun vaiheisiin.

"Aikakirja" sivuilla 36 - 37 on tieto, että säilyneiden tekstien perusteella noin tuhat vuotta ennen ajanlaskun alkua Babyloniassa kuukauden seitsemäs, neljästoista, kahdeskymmenesensimmäinen ja kahdeskymmeneskahdeksas päivä olivat lepopäiviä. Päivämäärät sattuivat suurin piirtein yhteen kuun ensimmäisen neljänneksen, täydenkuun, viimeisen neljänneksen ja uudenkuun kanssa.

"Gummeruksen Tietojätin" mukaan viikko, seitsemän päivän ajanjakso, esiintyi jo egyptiläisillä ja kaldealaisilla.

Noin 600 eKr juutalaiset ovat omaksuneet seitsenpäiväisen viikon. Ajanlaskun alkuvuosina kristityt alkoivat käyttää seitsenpäiväistä viikkoa. Roomalaisen ajanlaskun mukana viikko vakiintui koko läntiseen maailmaan. (Aikakirja s. 37 – 38)

Alla on linkki Heikki Ojan Aikakirja 2010 – teokseen. Luvussa kaksi kerrotaan viikosta.
http://almanakka.helsinki.fi/aikakirja/index.html