Miksi tänä vuonna 2019 pääsiäistä vietetään vasta kahden täydenkuun jälkeen kevätpäiväntasauksesta? Eikö sen kuuluisi olla jo 24/3? Siksikö, että…

Kysytty

Miksi tänä vuonna 2019 pääsiäistä vietetään vasta kahden täydenkuun jälkeen kevätpäiväntasauksesta?
Eikö sen kuuluisi olla jo 24/3? Siksikö, että pitkäperjantain ja pääsiäisen väliin ei mahtuisi 2 päivää?

Vastaus

Vastattu

Pääsiäisen ajankohta määriteltiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325. Silloin päätettiin, että pääsiäinen on kevätpäiväntasauksena tai sen jälkeen olevan täydenkuun jälkeisenä sunnuntaina. Kevätpäiväntasauksen päätettiin olevan 21.3. Kevätpäiväntasauksen hetkellä aurinko siirtyy taivaanpallon eteläiseltä puoliskolta pohjoiselle. Silloin päivän ja yön pituudet ovat kaikkialla maapallolla suunnilleen yhtä pitkät, https://www.ursa.fi/extra/kosmos/k/kevatpaivantasaus.html. Kevätpäiväntasauksenkin ajankohta todellisuudessa vaihtelee ja tänä vuonna se osuu päivämäärällä 20.3.

Täydenkuun määrittelyssäkin oli omat haasteensa, koska tähtitiede ei kyennyt laskemaan täydenkuun ajankohtaa yhtä tarkasti kuin nykyisin. Koska kuun rata on soikea, kuunvaiheiden välit vaihtelevat. Tämän vuoksi otettiin käyttöön keskikuu, joka kiertää maapallon ympäri tasaisella nopeudella. Siksi varsinainen täysikuu ja keskikuu voivat osua eri päiville. Tänä vuonna keskikuu osuu 20.3., jolloin se on ennen kirkon määrittämää kevätpäivän tasausta 21.3. Siksi pääsiäinen ajoittuukin sunnuntaille, joka on seuraavan laskennallisen täysikuun (18.4.) jälkeen eli 21.4. Almanakkatoimisto blogissa tämä järjestelmä selitetty ja havainnollistettu hyvin, https://almanakka.helsinki.fi/fi/publikationer/blogi/508-paasiainen-on-tana-vuonna-sijoiltaan-vai-onko.html