Otsikko
Mihin lainauskiellon maksut maksetaan?

Kysytty

Mihin lainauskiellon maksut maksetaan?

Vastaus

Vastattu

Kirjastokortti voidaan asettaa lainauskieltoon monesta eri syystä. Kysymyksestäsi ei selviä onko kortti lainauskiellossa esimerkiksi myöhästymismaksujen vuoksi vai onko sinulla palauttamatonta aineistoa, joten annan vastauksen molempiin tilanteisiin:

  1. Yleisin syy lainauskiellolle on se, että kirjastomaksuja, kuten myöhästymismaksuja tai varausmaksuja on kertynyt 15 euroa tai yli (PIKI-kirjastojen maksimimaksuraja). Kirjastomaksut voit maksaa PIKI-verkkokirjastossa omissa tiedoissa Maksut-sivulla. Maksujen lyhentäminen ei ole tällä hetkellä mahdollista verkkokirjastossa vaan siellä tulee maksa koko summa kerralla. Maksut voit käydä myös maksamassa kirjastossa paikan päällä. Paikan päällä kirjastossa maksujen lyhentäminen on mahdollista.
  2. Mikäli sinulla on laskutettavaa tai perittävää aineistoa, jonka vuoksi kortti on asetettu lainauskieltoon, tulee sinun ensin joko palauttaa laskutettu aineisto takaisin kirjastoon tai maksaa korvattavan aineiston lasku tai mahdollinen perintätoimiston lasku.

Kaikkia maksuja ja korvauksia, paitsi jo perintätoimistoon menneitä, voi hoitaa kaikissa PIKI-kirjastoissa. Lisätietoja maksamisesta saat tarvittaessa omasta lähikirjastostasi.