Mihin aikaan juostiin 5000 m finaali Helsingin olympialaisissa 24.7.1952?

Kysytty

Hei!
Mihin kellonaikaan Emil Zátopek juoksi 5000 m finaalin Helsingin olympialaisissa 24.7.1952? Eli moneltako kyseinen finaali juostiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin olympialaisten virallisessa kisaraportissa julkaistun aikataulun mukaan 5000 metrin finaalin oli määrä alkaa kello 16.40. Aivan tarkalleen suunnitellussa aikataulussa ei kuitenkaan pysytty: lähettäjä Heikki Mäkisen pistooli paukahti vasta kello 16.45. Zátopekin voittoaika oli 14.06,6, eli hänen finaalijuoksunsa ajoittuu suurin piirtein välille 16.45-17.00.

Lähteet:
15. olympiakisat Helsingissä 1952 : järjestelytoimikunnan virallinen kertomus. WSOY, 1955
Antero Raevuori, Viimeiset oikeat olympialaiset : Helsinki 1952. Ajatus, 2002

6 ääntä

Kommentit

Mikä oli Helsingin olympialaisissa 5000 m finaalissa kaatuneen Christopher Chatawayn kilpailunumero?