Mielessäni pyörii maakuntia (ja niiden vaakunoita) esittelevät lorut: Hiljaa hiipii ilves, miettii, miettii, päättää, hyppää, loikkaa, voittaa HÄME! tai …

Kysytty

Mielessäni pyörii maakuntia (ja niiden vaakunoita) esittelevät lorut: Hiljaa hiipii ilves, miettii, miettii, päättää, hyppää, loikkaa, voittaa HÄME! tai "Savolainen, savolainen, jouseen tartu, tartu jo! - Että tuota, eihän tok´ ... - Johan tok´! Johan tok! Savolainen, savolainen, jouseen tarttui, maaliin ampui, hyvin sattui. Savo hei! " Lorut ovar ehkä n. 1960-luvulta, julkaistu koulujen tai kerhojen ohjelmakirjassa (olisikohan Toivonliitto-kerhon julkaisussa?). Löytyisikö niitä ja muidenkin maakuntien loruja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Noita partiolaisten käyttämiä piirihuutoja on kerätty PartioWikiin:
http://wiki.partio.net/Piirihuuto

Savolaisten huuto sieltä puuttuu, tällainen versio löytyi verkosta: Savolaenen, savolaenen, jouseen tartu, tartu jo ! "No, oeskohan tuota, no, oeaskohan tuota.. No, johan tok! No, johan tok!" Savolainen, savolainen, jouseen tarttui, maaliin ampui, hyvin sattui. - SAVO, HEI
http://www.spyp.fi/PY2_2005.pdf

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kyllä nämä huudot ovat vanhempia kuin 60-luvulta. Huusimme niitä aikoinaan Partaharjun leirillä (Pieksamäki) jo 50-luvun alkupuolella tai puolessavälissä.