Metsien myrskytuhot vaikuttavat lisääntyneen. Onko jotakin tutkimusta tehometsätalouden lannoitusten vaikutuksesta puiden juuriston kasvuun ja puiden…

Kysytty

Metsien myrskytuhot vaikuttavat lisääntyneen.
Onko jotakin tutkimusta tehometsätalouden lannoitusten vaikutuksesta puiden juuriston kasvuun ja puiden myrskynkestävyyteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maatalous - ja metsätieteellisen tiedekunnan metsätieteiden osastolta kerrottiin, että metsien tuulituhoriskin voidaan olettaa lisääntyvän tulevaisuudessa, mutta kasvatuslannoitukset eivät heidän käsityksen mukaan ole merkittävä tekijä.

Tuhoihin vaikuttavat ensisijaisesti tuulen voimakkuus ja myrskyn ajankohta, mutta myös metsikön rakenne ja sijainti.

Oletetaan, että tehometsätalouden lannoituksilla tarkoitetaan metsänomistajien tekemiä kasvatuslannoituksia. Typpilannoitus lisää oksien ja neulasten massaa, joten voidaan olettaa, että se lisäisi tuulen vaikutusta puihin. Ruotsalaisessa tutkimuksessa 1990-luvulla kasvatuslannoituksen vaikutusta ei kuitenkaan havaittu. Tutkimuksessa todettiin, että tuulituhoriskiä lisäsi eniten metsikön ikä ja pohjapinta-ala eli varttunut metsä kaatuu helpommin tuulessa kuin nuori metsä.