Metsästän erästä tutkimusta/lastenkodista kertovaa tositarinaa. Tarina kertoo orpokodista, jossa kuoli runsaasti lapsia. Mysteerinä oli että huoneen…

Kysytty

Metsästän erästä tutkimusta/lastenkodista kertovaa tositarinaa. Tarina kertoo orpokodista, jossa kuoli runsaasti lapsia. Mysteerinä oli että huoneen reunimmaisessa sängyssä nukkunut lapsi ei koskaan menehtynyt. Syyksi osoittautui se, että öisin siivooja (tai muu vastaava) piti reunimmaisen sängyn lasta sylissään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täsmälleen samanlaista kertomusta en onnistunut löytämään. On kuitenkin paljonkin tutkimustuloksia, jonka mukaan ne lastenkotien lapsista, joita on pidetty sylissä, säilyvät hengissä, vaikka muut kuolevat. Ritva Enäkosken ja Pirkko Routasalon kirjassa Kosketuksen voima on esimerkkejä tällaisista tapauksista. 1900-luvun alussa amerikkalaisen hoitolaitoksen lapsista 90 % kuoli nk. kuihtumistautiin ensimmäisen elinvuoden aikana. Ne 10 %, jotka selviytyivät, olivat olleet välillä kasvattivanhempien tai sukulaisten hoidossa. Toisessa esimerkissä saksalainen hoitolaitos antoi kuolemaisillaan olevan lapsen vanhan Annan hoitoon, joka kantoi sairasta lasta mukanaan. Tämä lähelläpito sai monen lapsen jäämään henkiin.