Meillä on uusi levy ilmestymässä ja olisin kysynyt, millä tavalla kirjastoihin sitä voi markkinoida. Sen kustantaa Kristillinen kirja- ja musiikkikustannus oy…

Kysytty

hei

Meillä on uusi levy ilmestymässä ja olisin kysynyt, millä tavalla kirjastoihin sitä voi markkinoida. Sen kustantaa Kristillinen kirja- ja musiikkikustannus oy. Edellistä levyämme (J.A.M. "Tule sellaisenaan") löytyy melko monen kirjaston musiikkihyllyltä jo.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot ostavat levynsä yleensä sovitulta vähittäismyyjältä (isoissa kirjastoissa EU-säädösten mukaan kilpailutetulta välittäjältä). Suoraan myyjältä voidaan ostaa tavallisesti vain sellainen levy, joka ei ole normaalissa kauppamyynnissä.

Kirjastoille markkinoinnissa on normaalin kauppamyynnin ja sen mainostamisen lisäksi kaksi vaihtoehtoa. Monet pientuottajat ja omakustanteiden tekijät lähettävät kirjastoihin mainoksia ja/tai näytelevyjä, samoin monet soittelevat kirjastoihin ja tarjoavat sitä kautta.

Kirjastojen hankkijat eivät innostu puhelinmyynnistä, koska levyä ei käytännössä ole järkevää ostaa näkemättä ja kuulematta. Näytelevyn ja kirjeen lähettäminen on suhteellisen tehokasta mutta kallista. On myös syytä muistaa, että normaalissa kauppavälityksessä olevaa levyä eivät useimmat kirjastot saa ostaa suoraan.

Toinen mahdollisuus on tarjota levyä BTJ Kirjastopalvelun Aksentti-luettelon kautta. Tämä tapa on suhteellisen tehokas ja levyn kustantajalle vaivaton, mutta taloudellisesti ei välttämättä tuottoisa. BTJ Kirjastopalvelu ottaa välityksestä osuutensa, jonka jälkeen levy on joko erittäin kallis (eikä mene hyvin kaupaksi) tai sitten myyjän kate on erittäin pieni. Aksentti-lehteä kuitenkin luetaan useimmissa musiikkikirjastoissa, joten markkinoinnin välineenä se on hyvä. Yhteystiedot löytyvät täältä http://www.btj.fi/?path=yt_kirjastoaineiston_tarjonta (Tiina Uimonen on Aksentin päätoimittaja, häntä voi lähestyä myös suoraan).

Heikki Poroila
Vantaa, Tikkurila