Markku Pölösen elokuvassa Oma maa (2018) on kohtaus, jossa Oona Airolan näyttelemä Anni laulaa (ilmeisesti suomalaista kansan-) laulua, joka menee suunnilleen…

Kysytty

Markku Pölösen elokuvassa Oma maa (2018) on kohtaus, jossa Oona Airolan näyttelemä Anni laulaa (ilmeisesti suomalaista kansan-) laulua, joka menee suunnilleen näin:

”pane sinä poikani paremmin jotta lammen laijat lutkaa/
jospa se sillä lähtisi tuo rakkauden kutka/
ei se oo sulla iso niinkuin oli sun isälläsi/
toimeen liet silti tullunna tuolla pienellä nysälläsi”

Mikä laulun nimi on ja onko siitä saatavilla enemmän tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Ohjaaja Markku Pölösen mukaan elokuvassa hyödynnettiin ainakin kolmea ns. rekilaulua / isojen poikien laulua. Yksi näistä oli Koppelovitun valssi (josta ainakin tuo jälkimmäinen riimipari) ja muita hän ei enää muistanut.

Koppelovitun valssi löytyy vaikkapa Mesikämmenet-yhtyeen levyltä Kauneimmat rekilaulut (CD-levy ; Ainoa productions, 2014).

Muita voi etsiä vaikkapa seuraavista:

Isojen poikien laulukirja : Rehvakkaita ja remsseitä rekilauluja Suomen kansan suusta / koonnut Otso I. Hipiäinen (Gummerus, 1971)

Isojen poikien laulukirja / toim. Peppi Helin (Gummerus, 1994)

Eikä tätä laulua laulaa saa : suomalaiset eroottiset kansanlaulut / Jimmy Träskelin (Kansanmusiikki-instituutti, 2018)