Mahtaako kuulua kirjastonhoitajan alaan, mutta kysyn kuitenkin: tunnetteko merimieslaulun ja mistä löydän sanat, nimen ja mahdollisen esittäjän. Laulu alkaa: …

Kysytty

Mahtaako kuulua kirjastonhoitajan alaan, mutta kysyn kuitenkin: tunnetteko merimieslaulun ja mistä löydän sanat, nimen ja mahdollisen esittäjän. Laulu alkaa:

Tuuli laivan purjeissa kieri se kieri se kieri
vaahtopäitä nostellen.
Eron kyyneleet ne vieri ne vieri ne vieri
nuoren merimiehen poskelle.
Aalto laivan keulassa loiski se loiski se loiski.
Poika ajatteli omaa armastaan:
Voi Meeri mun pikku Meeri,
voi Meeri mun pikku Meeri,
kun et uskollinen mulle ollutkaan.

Vastaus

Vastattu

Tarkoittanette laulua, joka alkaa: "Jo nuorna meripoikana laivaan hyyryn hain" tai "Jo nuorena meripoikana laivapestin sain". Laululla on eri nimiä eri lähteissä ja myös sanoitus vähän vaihtelee, mutta tarina on sama.

"Suuressa toivelaulukirjassa", osassa 19, laulun nimenä on "Meripojan laulu". Siinä laulu alkaa: "Jo nuorna meripoikana laivaan hyyryn hain". Siinä kertosäkeessä lauletaan: "Laiva merta matkalla kieri ja kieri ja kieri, vaahtopäitä nostelee." Myös eron kyynelistä ja omasta pikku Meeristä lauletaan. Samalla nimellä laulu löytyy myös nuotista Telenius, Veera: "Miljoona ruusua" (Fazer, [1983]). Veera Telenius on myös levyttänyt laulun.

Kirjasta "Ylioppilaan laulukirja" (toimittanut Arvo Laro, Gummerus, 1933, 2. painos 1938) laulun sanat löytyvät nimellä "Jo nuorena meripoikana". Siinä laulu alkaa: "Jo nuorena meripoikana laivapestin sain". Kertosäkeessä lauletaan: "Meren aallot ne rannalle kieri ja kieri ja kieri vaahtopäivä nostellen." Tässä versiossa lauletaan surun kyynelistä ja pikku Marystä.

Kuplettilaulaja Rafael Ramstedt on levyttänyt saman laulun nimellä "Meren aallot" vuonna 1929. Muissa lähteissä laulua pidetään kansanlauluna, mutta Viola-tietokannassa "Meren aallot" -laulun säveltäjäksi ja sanoittajaksi on merkitty juuri Rafael Ramstedt.

Mainittakoon vielä, että on olemassa muitakin "Meripojan laulu" -nimisiä ja "Meren aallot" -nimisiä lauluja, joten pelkän laulun nimen perusteella ei voi päätellä, mitkä kaikki ovat tämän laulun versioita.

Veera Telenius: Meripojan laulu: https://www.youtube.com/watch?v=Xq3GQh0ABQw

Rafael Ramstedt: Meren aallot: https://www.youtube.com/watch?v=tkE7OxW_4Ro

Viola - Suomen kansallisdiskografia: https://viola.linneanet.fi