Maakuntalehtemme kolumnissa oli maininta Hugo Richard Sandbergin kirjasta Hiihtourheilu Suomessa vuodelta 1891. Kirjassa Sandberg listasi erilaisia…

Kysytty

Maakuntalehtemme kolumnissa oli maininta Hugo Richard Sandbergin kirjasta Hiihtourheilu Suomessa vuodelta 1891. Kirjassa Sandberg listasi erilaisia hiihtokelejä.

Parhaita kelejä ovat: siite, kuura, vienohanki, riivanne, vitihanki ja kovahanki.

Kohtalaisia kelejä ovat: viti, utu, pakkaskitku, vesilipu, huove, hölse ja sose.

Surkeita kelejä ovat: uppo, jäätäjä, takkala, sipsu, vititakkala ja lavanne, joihin ei auta edes voitelu lampaan utareella.

Osa näistä on tuttuja, mutta osa on ihan outoja. Millaisista keleistä on kyse ja voiko nykyvoitelulla tai karvapohjasuksilla selvitä esimerkiksi sipsusta tai lavanteesta? Mikä on esimerkiksi vienohangen ja vitihangen ero?

Vastaus

Vastattu

Metsänhoitaja Hugo Richard Sandbergin kirja Hiihtourheilu Suomessa on tosiaan ensimmäinen Suomessa ilmestynyt hiihtoa käsittelevä kirja (omakustanne v. 1891).
Kirja löytyy useamman kirjaston kokoelmista, kun haet kirjastojen, museoiden ja arkistojen yhteisestä hakupalvleusta https://finna.fi/

Sandbergin kirjassa käydään läpi varsin tarkkaan erilaisia suksia ja niihin liittyviä suksisauvoja ja jalkasiteitä. Kirjassa on oma kokonainen kappale erilaisista suksikeleistä. Siinä kuvaillaan hyvinkin tarkasti erilaisia kelejä, joita mainitset.

Talvikelin vienohanki on lauhan ilman jälkeen tullut hanki. Vitihanki kuuluu kevään keleihin, silloin hangelle on satanut vitiä eli hienoa lunta.

Sipsu tarkoittaa talvenkeliä, jolloin viti eli hieno lumi tuppaa tarrautumaan suksen pohjiin. lavanteen aikana hiihdetään vesikelillä.

Suksista, hiihtämisestä ja voiteluista löytyy mm. seuraavissa kirjoissa:

Harri Kirvesniemi: Hyvä hiihtokoulu (Teos 2006)

Markku Turunen: Pitkä latu: legenda suksista (Maahenki 2015)

Jouni Laaksonen: Hanki hohtava alla (Art House 2017)

Lisäksi muutama sivusto verkosta:

Eero Simiö antaa sivullaan suksien voiteluvinkkejä kuntoilijalle ja kisoihin eri keleille:
http://www.eeronet.fi

Suomen ladun vinkit:
https://www.kaikkihiihdosta.fi/fi/artikkelit/suksien-voitelu-ihanan-helppoa.html

Karvasuksien testissä muutaman vuoden takaa arvioidaan eri suksimerkkejä, myös keliolosuhteiden ostalta:
https://www.hiihto-lehti.fi/skinisuksien-testi-2018/

Lisäksi Topi Kiljusen biomekaniikan Pro Gradu-tutkielman “Eri toimintaperiaatteen mukaisien perinteisen hiihdon suksien pito- ja luisto-ominaisuuksien vertailu (Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellinen tiedekunta 2019). https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63365
Opinnäytetyössä selvitetään pitovoitelun korvaavien menetelmien (pitokarva- ja nanosukset) vaikutusta suksien pito- ja luisto-ominaisuuksiin sekä hiihtäjän voimantuottokykyyn erilaisissa olosuhteissa.