Otsikko
Maailman toiseksi isoin kirkko

Kysytty

Maailman toiseksi isoin kirkko

Vastaus

Vastattu

Kirkko voi olla suuri monella tapaa: pinta-alaltaan, tilavuudeltaan, sisä- tai ulkokorkeudeltaan, ulkomitoiltaan, tai sisään mahtuvien ihmisten lukumäärältä.

Yleisesti kuitenkin maailman suurimpana kirkkona pidetään Basilique Notre-Dame de la Paix de Yamoussoukro -kirkkoa Norsunluurannikon pääkaupungissa Yamoussoukrossa. Sen korkeus kupolin huipulla olevan ristin kärjestä mitattuna on 158 metriä, pinta-ala on 30 000 m², ja istumapaikkoja on 7 000 hengelle, seisomapaikkoja vielä 11 000.

Vatikaanin Pietarinkirkon pituus on 212 metriä, korkeus 133 metriä ja pinta-ala 23 000 m², joten se on siis toiseksi suurin kirkko.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Notre-Dame_de_la_Paix

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Toiseksi suurin kirkko" miellyttäisi kielikorvaani enemmän.