Otsikko
Maailman mahtavat ovat taas aloittaneet kirjeenvaihdon. Yrjö Blomstedt kertoo Laki, suku ja yksilö -kirjansa ss. 329–330 kahdesta kirjeenvaihdosta…

Kysytty

Maailman mahtavat ovat taas aloittaneet kirjeenvaihdon. Yrjö Blomstedt kertoo Laki, suku ja yksilö -kirjansa ss. 329–330 kahdesta kirjeenvaihdosta. Varhaisemman kirjeenvaihdon perusteella myöhemmät kirjeenvaihtajat lordi Chalfont ja Semjon Tsarapkin osasivat jatkaa kirjeenvaihtoa tavalla, joka laukaisi kriisin. Vanhemmasta kirjeenvaihdosta, Blomstedt selostaa, on Sallustiuksen kertomus, Jugurtan sota-teoksessa. Miltä sivuilta tai mistä kohtaa Jugurtan sotaa löytyy tämä Sallustiuksen kuvaus siitä, mitä Jugurtha kirjoitti Rooman senaatille ja mitä senaatti vastasi? Onko teos luettavissa Internetistä? Eli mistä näkisi, minkä kaavan mukaan neuvotteluissa voidaan onnistua, jos asialla ovat sivistyneet henkilöt?

Vastaus

Vastattu

Sallustiuksen teos Jugurtha tai Jugurthan sota on luettavissa Project Gutenbergissa
https://www.gutenberg.org/ebooks/29769

Valitse listasta Read this book online. Selasin sisällysluetteloa ja sen mukaan kirjeen Rooman senaatille lähetti Jugurthan vihollinen Adherbal. Adherbal puhuu senaatissa (luku 14) ja lähettää senaatille kirjeen (luku 24).

Kyseistä kirjaa on lainattivissa myös Helmet-kirjastosta
https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1491970