Lukemani mukaan Kytäjän kartano oli aikanaan Pohjoismaiden suurin yksityinen maatila. Mikä sen pinta-ala oli suurimmillaan?

Kysytty

Lukemani mukaan Kytäjän kartano oli aikanaan Pohjoismaiden suurin yksityinen maatila. Mikä sen pinta-ala oli suurimmillaan?

Vastaus

Vastattu

"Kytäjän kartanon kulta-aika sijoittuu 1800-luvulle, jolloin maat olivat Linderin suvun omistuksessa. Marsalkka Mannerheimin siskon Sophien kanssa naimisissa olleen Hjalmar Linderin isännöimä Kytäjän kartano oli koko Pohjoismaiden suurin yksityinen tila, jonka 50 000 hehtaarin mailla kykeni vaeltamaan päiväkausia astumatta toisten tiluksille. Mahtivuosinaan Kytäjän kartanolla oli oma rautatie, meijeri, viinatehdas ja jopa oma raha."

Tämä tieto on lainattu kartanon omilta nettisivuilta: https://www.kytaja.fi/miksi-kytaja/kartanon-tarina/