Otsikko
Mitkä muut aineet kuin kuidut kuuluvat prebiootteihin?

Kysytty

Mitkä muut aineet kuin kuidut kuuluvat prebiootteihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Prebiootit ovat nimenomaan kuituja.

Lääketieteen sanaston mukaan prebiootti on sulamaton ruoan komponentti, tavallisesti hiilihydraatti (oligo- tai polysakkaridi), joka tukee valikoivasti yhden tai useamman bakteerikannan kasvua tai aktiivisuutta paksusuolessa siten, että se edistää terveyttä joko paikallisesti tai systeemisesti.

(Polysakkaridi on suurimolekyylinen sokeri; monesta monosakkaridimolekyylistä koostuva hiilihydraatti(molekyyli), esim. glykogeeni, tärkkelys, selluloosa.)

Terveyskirjaston Käypä hoito suosituksessa (käsitteli lasten allergian hoitoa) kerrotaan sama asia näin: Prebiootit (frukto-oligosakkaridit ja inuliini) ovat ruoansulatuskanavassa pilkkoutumattomia ravinnon ainesosia, jotka lisäävät terveydelle edullisten bakteereiden kasvua ja aineenvaihduntaa suolistossa.

Lähteet:

Terveyskirjasto https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti