Otsikko
Luin lapsena usein kirjaa, joka sijoittui Hollantiin. Siinä luisteltiin kanaaleissa puuluistimilla. Tai ne luistimien terät ehkä ruuvattiin kenkiin kiinni,…

Kysytty

Hei! Luin lapsena usein kirjaa, joka sijoittui Hollantiin. Siinä luisteltiin kanaaleissa puuluistimilla. Tai ne luistimien terät ehkä ruuvattiin kenkiin kiinni, ehkä hollannikkaisiin. Päähenkilö oli ehkä pikkutyttö, niinkuin itsekin olin kun kirjaa luin. Kyseessä on 1970-luku tai 1980-luvun alkupuoli. Luultavasti lainasin kirjan Keminmaan kirjastosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Mary M. Dodgen Hopealuistimet vuodelta 1865 (suomennettu 1922),  joka sijoittuu Hollantiin. Päähenkilö on köyhän perheen tyttö, joka luistelee puuluistimilla. Tytön isä on loukkaantunut patotyömaalla, ja on menettänyt muistinsa. Isä leikataan, ja hän paranee. Tyttö osallistuu luistelukilpailuun, jossa pääpalkintona on hopealuistimet.