Luin juuri G. H. von Wrightin kirjan "Looginen Empirismi" vuodelta 1945 (Otava), joka käsittelee nimensä mukaan loogista empirismiä, sekä sen edeltäjää…

Kysytty

Luin juuri G. H. von Wrightin kirjan "Looginen Empirismi" vuodelta 1945 (Otava), joka käsittelee nimensä mukaan loogista empirismiä, sekä sen edeltäjää loogista positivismia. Erityisesti kirjassa keskitytään em. suuntausten tietoteoreettiseen perustaan, missä kirjan julkaisun jälkeisinä vuosikymmeninä käsittääkseni havaittiin puutteita, jotka johtivat loogisen empirismin julistamiseen jopa "kuolleeksi suuntaukseksi / filosofiaksi".

Etsin teosta, joka käsittelee loogisen empirismin tai siitä johdettujen suuntausten nykytilaa von Wrightin kirjan hengessä, ts. että lukijalta ei vaadita kovin pitkälle menevää akateemista esitietoa aiheesta. Toiveenani olisi kirja, joka on julkaistu viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet -kirjastoissa on saatavilla mm. seuraavia teoksia loogisesta empirismistä:

-Einstein ja Wittgenstein, kaksi kulmakiveä / Pentti Alanen

Mediapinta 2009

-Wienin piiri / Ilkka Niiniluoto & Heikki J. Koskinen (toim.)

Gaudeamus 2002

-Yleisteos, joka on ollut filosofian pääsykoekirjakin Helsingin yliopistossa: Oiva Ketosen Eurooppalaisen ihmisen maailmankatsomus. Tämä on tosin jo vuodelta 1961 ja uusintapainos on vuodelta 1981.

Ja vielä hieman paksumpi teos nykyfilosofiasta:

-Filosofian köyhyys ja rikkaus : nykyfilosofian kartoitusta / Jaakko Hintikka ; toimittaneet Janne Hiipakka ja Risto Vilkko
Art House 2001

Näistä löytynee myös paljon lähdeviitteitä ja lisää luettavaa. Jos filosofinen keskustelu kiinnostaa, Munkkiniemen kirjastossa Helsingissä kokoontuu Sokrates-kahvila:
http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Munkkiniemen_kirjasto/…