Otsikko
Luin juuri D. H. Lawrencen Mies joka kuoli (sis. St. Mawr sekä The Man who died) sekä Kun ihmiset ovat olevinaan jumalia runoteoksen. Nyt olisin kiinnostunut…

Kysytty

Moi! Luin juuri D. H. Lawrencen Mies joka kuoli (sis. St. Mawr sekä The Man who died) sekä Kun ihmiset ovat olevinaan jumalia runoteoksen. Nyt olisin kiinnostunut lukemaan lisää hänen teoksiaan. Mitä muita kyseisen kirjailijan teoksia on suomennettu?

Mitä muuta kirjallista tuotantoa on ilmestynyt, esim. novelleja, mahdollisia esseitä, kirjeenvaihtoa? Entä onko hänen tuotannolleen ilmestynyt ns. reader's companion?

Lopuksin pyytäisin vielä suosittelemaan elämänkertaa.

Kiitos oikein paljon vastauksista! =)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisbibliografia Fennicasta löytyy tiedot kaikista D.H. Lawrencen suomennetuista teoksista.

Tässä linkki Fennica-tietokantaan: https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI.
Valitse hakutyypiksi "tekijä" ja hakusanaksi "Lawrence, d h". Näin saat esille Lawerencen suomennetut teokset (hakutuloksessa näkyvät myös uusintapainokset, ts. jotkin teokset esiintyvät listassa useamman kerran)

"The Cambridge Companion to D. H. Lawrence" on julkaistu vuonna 2001. Teos ei valitettavasti löydy Vaski-kirjastojen kokoelmasta.

Tuorein Vaski-kirjastojen kokoelmasta löytyvä elämäkerta on vuonna 2005 julkaistu "D. H. Lawrence : the life of an outsider".

Suomenkielistä elämäkertaa ei ole julkaistu.

Vaski-kirjastojen kokoelmasta löytyy kuitenkin suomenkielisiä kirjallisuutta ja kirjailijoita käsitteleviä kokoelmateoksia, joista löytyy tietoa Lawrencesta ja hänen teoksistaan. Esimerkiksi teokset "Atlantiksen perintö" ja "Kansojen kirjallisuus 11 : sotien välinen aika (1920-1945)".