Otsikko
Luin jostain taidemaalari Victor Westerholmin katkelman matkakuvauksesta vuodelta 1882 Ruoveden Koverolta. Missä julkaisussa/kirjassa tämä kirjoitus on ollut?…

Kysytty

Luin jostain taidemaalari Victor Westerholmin katkelman matkakuvauksesta vuodelta 1882 Ruoveden Koverolta. Missä julkaisussa/kirjassa tämä kirjoitus on ollut? Onko kirja lainattavissa kirjastosta? Tässä katkelmaa:
”Vihdoin alkoikin valo loistaa metsän läpi,
vähän matkaa vielä ja seison tavoitteessani,
alapuolellani oli Koverojärvi. Luonnontunnelma oli todella mahtavin ja ihmeellisin kokemistani. Allani syvä, sysimusta, hiljainen ja kuvasteleva järvi, pyssynkantaman levyinen ja toisella puolen korkeita, jyrkkiä, niin, miltei pystysuoria
kallioseinämiä, joissa siellä täällä kohtia, mihin ihmisjalka ei koskaan astu...jne."

Vastaus

Vastattu

Kysymyksen tekstikatkelma on peräisin Aimo Reitalan kirjasta Victor Westerholm (WSOY, 1967), sivulta 166.

Reitala selvittää matkakuvauksen taustaa näin: "Taiteilijan papereiden joukossa on säilynyt pieni matkakertomuksen luonnos. Hän laati kirjoituksen ensin minä-muotoon, mutta alkoi sitten kirjoittaa yksikön kolmannessa persoonassa uutta, joka jäi kuitenkin kesken eikä tiettävästi koskaan tullut julkisuuteen. Seuraavassa tämä monessakin suhteessa mielenkiintoinen kuvaus esitetään suomenkielisenä käännöksenä laajemmassa muodossaan lisättynä toiseen katkelmaan kuuluvalla alkukappaleella. Otsikkona oli Suomen laulu (Suomis sång)." (s. 165)

Kirjaa on saatavissa useammastakin PIKI-kirjastosta. Tampereelta se löytyy varastokappaleena pääkirjastosta.