Luin äsken J.A.E.Curtisin kirjan "Käsikirjoitukset eivät pala! Mihail Bulgakovin elämä kirjeiden ja päiväkirjojen valossa". Siinä mainitaan 20-luvulla…

Kysytty

Luin äsken J.A.E.Curtisin kirjan "Käsikirjoitukset eivät pala! Mihail Bulgakovin elämä kirjeiden ja päiväkirjojen valossa". Siinä mainitaan 20-luvulla valmistunut omaelämäkerrallinen "Mansettimuistiinpanot", jossa Bulgakov kuvaa hauskasti kirjailijanuransa alkuvaiheita Vladikavkazissa ja ensimmäisiä kuukausiaan Moskovassa. Netistä selvisi, että kirjaan "Kohtalokkaat munat" sisältyy mm. "Nuoren lääkärin muistelmia". Mahtaako se olla sama kuin tuo Mansettimuistiinpanot? Vai löytäisinkö Mansettimuistelmat jostain toisesta kokoelmasta?

Vastaus

Vastattu

Bulgakov kirjoitti 1920-luvulla sarjan omaelämäkerrallisia kertomuksia neuvostoliittolaisiin aikakauslehtiin. Näistä nuoren lääkärin muistelmista on sittemmin julkaistu valikoimia, mutta kaikkia näistä tarinoista ei ole suomennettu.
Kohtalokkaat munat -kirjaan sisältyvän kertomuksen lisäksi Bulgakovin lääkärimuistelmia löytyy novellikokoelmasta Morfiini ja muita kertomuksia (Savukeidas, 2011).

Sirpa Kähkönen, Kukonpoika klinikalla 1916. - Lääkärilehti 5/2016