Otsikko
Luin 1990-luvun alussa mielenkiintoisen (käännös?)romaanin suomeksi. Se oli mahdollisesti elämäkerta tai sitten ihan keksitty juoni, jossa kertojaminä (nainen)…

Kysytty

Luin 1990-luvun alussa mielenkiintoisen (käännös?)romaanin suomeksi. Se oli mahdollisesti elämäkerta tai sitten ihan keksitty juoni, jossa kertojaminä (nainen) tutki alkuasukasheimon kieltä ja kulttuuria ja sen vuoksi muutti asumaan tuon heimon keskuuteen. Joku nuorimies otti tutkijan "vaimokseen". Enempää en muista, mutta haluaisin lukea kirjan uudelleen.
Vaikka näillä tiedoilla ei löytyisi juuri tuota kirjaa, jokin samantapainen aihepiiri kiinnostaa myös.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kyseessä olla Marlo Morganin teos Viesti oikeiden ihmisten maailmasta, se on suomennettu 1995? Kirja on luokiteltu romaaniksi kirjailijan toivomuksesta, mutta se perustuu kirjailijan omiin kokemuksiin aboriginaalien parissa. Sitä löytyy kirjastoissa, saatavuustiedot Finnassa.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Yksi aihealueeseen liittyvä, mutta tavallaa käänteinen kirja on Sabine Krueglerin Viidakkolapsi. Sabine eli Indonesiaan kuuluvalla Länsi-Papualla osana lähetystyötä tekevää perhettä. Hän kertoo omasta lapsuudestaan viidakossa ja kulttuurishokista, jonka koki lähtiessään kouluun kotimaahan, sekä paluusta kylään. Myöhemmin hän kirjoitti kirjan Paluu viidakkoon, jossa kyse on jo ihan muusta, siitä miten alkuperäiskansa yrittää selviytyä Indonesian hirmuhallinnon alla.

Anders Kroghin kirja Jaguaarin voima, vuosi Amazonian sademetsässä, on kertomus nuoren miehen sukelluksesta paikalliseen kulttuuriin. Anders asettui asumaan paikallisten kanssa ja elämään samaa elämää, mutta ei jäädäkseen.

Nykyisin Amazonian heimot taistelevat lähetyssaarnajien invaasiota vastaan.

Äh, kirjan takaliepeessähän sanotaan, että (norjalainen) Anders nimenomaan aikoi asettua heimon luo lopppuelämäkseen, mutta tajusi sitten, että heimon elämä on uhattuna, eikä hän voisi puolustaa heimoa metsässä, joten hän palasi Norjaan kampanjoimaan heimojen oikeuksien puolesta.