Otsikko
Löytyyköhän mistään nuottia? Kappaleen nimi. Harmaakylä kertoo, säv: Leander Kauko, san: Kelavirta Pentti. esittäjiä: Viitanen Reijo, Toivola Onni, ja Lampinen…

Kysytty

Löytyyköhän mistään nuottia? Kappaleen nimi. Harmaakylä kertoo, säv: Leander Kauko, san: Kelavirta Pentti. esittäjiä: Viitanen Reijo, Toivola Onni, ja Lampinen Oiva. Tiedot ylen äänitearkistosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kauko Leanderin Harmaa kylä kertoo sisältyy nuottikokoelmaan Runne, Ossi : Uskon oikeaan rakkauteen. Fazer, 1965. Kokoelma löytyy Tampereen kaupunginkirjastosta, pääkirjaston musiikkiosastolta, josta se on tilattavissa kaukolainana oman paikkakunnan kirjastoon. Lisäksi kyseisen kappaleen nuottikäsikirjoitus (sovitus Kullervo Linna) löytyy Suomen Jazz & Pop Arkistosta (JAPA). http://www.jazzpoparkisto.net
JAPA ei pääsääntöisesti lainaa aineistoaan, vaan se on tutkijoiden ja muiden kiinnostuneiden käytössä arkiston tiloissa.

2 ääntä

Kommentit

Kuka oli ja missä asui ja vaikutti säveltäjäksi mainittu Kauko Leander. Oliko tämä hänen nimimerkki vai oikea nimensä?

Nimi on oikea. Leander oli tamperelainen harmonikansoittaja, varsinaiselta pääammatiltaan latoja, jonka johtama tanssiorkesteri oli Pirkanmaalla hyvin suosittu 1940-luvun lopussa ja 1950-luvulla. Hän ei itse tehnyt levytyksiä, joten on jäänyt suomalaisen musiikin historiaan lähinnä tämän yhden tangon säveltäjänä, jonka ensimmäisenä esitti Reijo Viita vuonna 1965.