Otsikko
Löytyykö tutkimusta: Miksi ihminen vaipuu ajoittain nostalgisiin mietteisiin?

Kysytty

Löytyykö tutkimusta: Miksi ihminen vaipuu ajoittain nostalgisiin mietteisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista tutkimusta ei löytynyt, mutta Ylen Oppiminen-sivustolla on artikkeli, jolla haastatellaan perinteentutkimuksen emeritusprofessori Seppo Knuuttilaa aiheesta. Nostalgiasta ja sen syistä ollaan oltu hyvinkin erimielisiä eri aikoina, sitä on pidetty mm. sairautena. Nostalgiaa voisi luonnehtia Knuutilan mukaan  kaikille tuttuksi, keransuloiseksi katseeksi menneisyyteen, kaipaukseksi, menetykseksi. Koko artikkeli on luettavissa alla olevan linkin kautta:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/02/13/oudot-tunteet-nostalgia