Löytyykö teosta, josta löytyisi "yksissä kansissa" tietoa Suomen päihdehuoltoa ohjaavista ihmiskäsityksistä eri vuosikymmeninä ? Siis tyyliin mikä ihmiskäsitys…

Kysytty

Löytyykö teosta, josta löytyisi "yksissä kansissa" tietoa Suomen päihdehuoltoa ohjaavista ihmiskäsityksistä eri vuosikymmeninä ? Siis tyyliin mikä ihmiskäsitys ohjasi päihdetyötä esim. 1900 luvun alussa, mikä 30 luvulla, mikä 40 luvulla.. ja mikä ihmiskäsitys on vallalla tällä hetkellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista yleiskatsausta eri vuosikymmeniltä ei löytynyt, tai ainakaan teoksen tai artikkelin nimestä ei niin voi varmasti päätellä. Päihdehuollon ihmiskäsitystä jollakin lailla käsitellään ainakin alla olevissa tutkimuksissa ja lehtiartikkeleissa:

- Sosiaalityön ihmiskuva lastensuojelussa ja päihdehuollossa / Maritta Törrönen. (Pro gradu –työ, Helsingin yliopisto, 1989)

- Hoitoonohjaus ja päihdehuollon ihmiskuvat (Alkoholipolitiikka, 1982 nro 5, s. 312-315)

- Päihdehuolto pohti ihmiskäsitystään: : Päihdehuollon valtakunnallinen yhteistyöryhmä pohti päihdehuollon ihmiskuvaa ja ihmiskäsitystä seminaarissaan Tyynelän koulutus- ja kuntoutuskeskuksessa (Sosiaaliturva 1987 nro 3, s. 128)

Aihetta käsittelee myös Sosiaalitieto-lehden artikkeli, jonka voi lukea myös netitse:

http://www.sosiaalitieto.fi/artikkelipankki/vanhoja_artikkeleita/salavu…

Historiallinen katsaus vanhuskuvista on kirjoitettu:

- Vanhuskuvat ja vanhushuollon muotoutuminen 1850-luvulta 1990-luvulle / Taina Rintala (2003)